Lapplandsresan.

Dag 1, onsdag
Resan startade halv nio från skolan, på Umeå flygplats hämtade vi upp Nacka eleverna som var försenade. Därför blev hela resan förskjuten två timmar. Första stoppet gjorde vi i Skellefteå, där åt vi på en skola. Maten var okej. Nästa stopp gjordes i Gammelstad. Där blev vi guidade i kyrkan och runt stugorna. Tjejen som guidade var lite svår att förstå eftersom hon bröt på något språk och dessutom pratade ganska tyst. Men hon berättade ganska mycket intressanta saker. T.ex. sa hon att det var 3km tjock is i Gammelstad på istiden. Hon berättade även att barn kunde dö av dop, det var på grund av att dopskålen stod vid dörren förr i tiden. Och då när det var väldigt kallt ute och det blåste in blev vattnet såklart iskallt. Hela barnens kroppar skulle doppas under vattnet och då kunde dem dö på grund av kylan. Hon sa också att när det var ungdomshelger eller vad man ska kalla det, så satt flickorna i fönstret i sina stugor och pojkarna gick utanför. Tjejerna fick antingen vinka in pojkarna eller vinka vidare dem. Efter vi hade blivit guidade runt fick vi se en film och sedan hoppade vi in i bussen igen.  När vi kom till Överkalix åt vi middag på en lite speciell restaurang. Det var en liten verksamhet med personligt bemötande och bra service.  Det bjöds på makaroner och köttfärssås. Jag tycker att maten var jättegod, det blev tre stora portioner för min del! Sedan åkte vi den sista biten till Kiruna. Där packade vi in oss i våra lägenheter. Det var bra att man fick en egen lägenhet där man kunde vara för sig själv. Det blev en tidig kväll för vår del.

 

Dag 2, torsdag
Dagen började med att vi åt frukost i lärarnas lägenhet. Det var kaos därinne men frukosten var god! Efter frukosten for vi till Kiruna Lappland och lyssnade på en föreläsning.  Jag tycker att det var lite halvintressanta saker hon berättade om. T.ex. att Norge försöker ta Hemavan som deras grej, så Sverige måste bli bättre på att marknadsföra Hemavan och förmedla att det finns i Sverige. För annars far alla turister till Norge istället för Sverige. Det var många som blev trötta och nästan somnade under den här föreläsningen, men jag tycker att den var intressant. Efter vi hade varit på Kiruna Lappland for vi och tvärkollade på Kirunas kyrka som ser ut som en lappkåta. Det var lite speciellt och den var fin, både inuti och utifrån. Sedan var det dags för lunch, vi åt på en skola. Det serverades tyvärr spagetti och köttfärssås igen. Men jag tycker att det var gott, så mig gjorde det inget. Efter lunchen var det dags att fara till Ishotellet, det var efterlängtat! Först fick vi vara på en föreläsning som var väldigt bra! Man fick se mycket bilder och höra roliga historier. Sedan fick vi gå ner till själva Ishotellet. Vi fick en guide som berättade lite snabbt om hotellet, men tyvärr sa hon saker som tjejen på föreläsningen redan sagt. Det var lite störande för då ville man helst bara springa runt och kolla på alla rum och sådant där. Men det var ju inte så mycket hon sa så det gick bra. Sedan fick vi iallafall gå runt själva och kolla på alla olika rum. Alla art suedes var jättefräna! Kyrkan och baren var också coola. Tänk att gifta sig i den där kyrkan, det hade varit en upplevelse! Jag tror dock inte att jag skulle vilja göra det. Men för folk som kommer från Spanien eller nått annat varmt land måste det ju vara hur tufft som helst! När vi hade kollat in allt i Ishotellet hoppade vi in i bussen och begav oss hem till lägenheterna igen. Vi gjorde oss i ordning och sedan for vi och åt på en Samisk restaurang. Det var väldigt fint där men jag gillade tyvärr inte maten så mycket. Vi blev bjudna på renskav med potatismos. Jag gillar inte renskav så jag åt bara potatismoset men det gick bra det med. När vi kom hem var vi så trött och slut så vi gick och la oss nästan på en gång.

 

Dag 3, fredag
Den här dagen startade precis som förra, vi åt god frukost i lärarnas lägenhet. Sedan gick vi över till vår lägenhet och tog på oss en massa kläder, vilket inte behövdes! Vi skulle nämligen till grottan och vi hade fått för oss att det skulle vara 5 minus där nere ungefär, men det var 12 plusgrader, så det blev ganska varmt där nere. Vi åkte ner 540 meter under jorden med en buss. Resan ner var faktiskt lite läskig. Det var mörkt och ganska trångt i gången och busschauffören körde ganska snabbt, dessutom fick man möte av stora maskiner. Men det gick bra, busschauffören hade nog koll! Vi fick en bra guide också, dock tycker jag inte att det var så jätteintressanta saker han sa. Men jag gillade honom ändå. En sak som han berättade om tycker jag dock var intressant. Och det var när han förklarade hur allt med borrandet och sådant gick till. Vi fick även se en film, äta fika och ta med stenar hem. Jag tog en stor och tung sten som jag tänkte ha på en hylla hemma, men tyvärr glömde jag stenen i bussen... När vi såg filmen satt jag förresten på samma stol som prinsessan Victoria har suttit på, cool va? När vi hade varit i grottan var vi lite försenade så vi skyndade oss och åt lunch på skolan igen och sedan satte vi fart mot Gällivare. Där var vi på en föreläsning hos Sole Event Adventure. Även där fick vi fika, både bullar och jättefärska och goda mackor! Det var ägaren, Elisabeth, som pratade om service och värdskap. Hon var jätteduktig på att prata och det var bra och intressanta saker hon sa. En sak som hon sa löd så här: "Service är som hushållsarbete, det märks först när det är ogjort". Och det stämmer ju så bra! Elisabeth var väldigt duktig på att känna av sin publik, hon anpassade sig efter målgruppen och såg om vi blev trötta eller behövde mer luft. När vi var klara hos Elisabeth åkte vi vidare till Jokkmokk. Där packade vi in oss i en gympasal där vi sov natten till lördagen. Efter vi hade packat in våra grejer fick alla pengar och man fick gå och äta själv. Vi gick till Restaurang Opera och åt pizza. Där var dem otrevliga och sa att vi inte fick äta där för att vi inte var 18. Men tillslut gick dem med på det, dock var dem ganska dryga då också. Gick och kollade till oss hela tiden och så. Inget ställe jag skulle rekommendera om jag säger så. Men jag förstår ändå att dem inte vill bli av med deras alkohol tillstånd. Vi fick mat i alla fall. Resten av kvällen spenderade vi i gympasalen mesta dels av tiden. Vi kastade frukt, spelade fotboll, gymmade lite och spelade kort. Det var hyfsat trevligt. Den här kvällen blev lite senare än dem två föregående då vi gick och la oss vid tio.

 

Dag 4, lördag
När vi vaknade på lördagen gick vi och åt frukost på skolan. Sedan gick vi över till gympasalen igen och packade ihop våra saker och la sedan in det i bussen så att vi snabbt skulle kunna fara hem efter renracet. När packningen var klar blev det dags att gå ut och kolla på marknaden. Det var en ganska vanlig marknad, med saker som finns på nästan alla marknader. Men det fanns ju självklart lite mer speciella saker som såldes. T.ex. pälsar, knivar och sameslöjd.  Vid tolv kollade vi på renrajden, det var roligt! Jag frågade om man fick klappa renarna och det fick man så nu har jag klappat en ren, tuffing! Fast renarna verkade inte riktigt gilla när man klappade dem, bara när samerna klappade.  Sedan blev det lite mer vandring på marknaden och vid två for vi ner till isen och kollade på renracet. Det var inte riktigt som jag trodde att det skulle vara, men det var kul ändå. Jag trodde att det skulle vara samer som skulle köra renarna, alltså att dem hade tränat och så innan. Men det verkade vara folk som aldrig hade gjort något sådant förut som åkte. När vi hade sett några varv skyndade vi oss till bussen och sedan åkte vi till Boden och lämnade av Stockholmarna. När vi hade lämnat av dem for vi till Max och åt. Och sedan åkte vi hem till Vännäs igen.  Det var jätteskönt att komma hem, men inte för att det var tråkigt där borta, för jag tycker att det var en rolig resa! 

Bilder kommer senare. Eftersom min kamera är stulen har jag inga bilder kvar... Men jag ska ta Lollos bilder och lägga in sen.

Kommentarer
Postat av: Profesor

Bra reflektioner, Sole Event är riktigt bra...

2011-02-22 @ 10:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0