Hemavan

Dag 1: Resan började med förseningar, Jens hade försovit sig och Stefan har jag ingen aning om varför var sen. Men efter ungefär en halvtimme kunde bussen rulla iväg i alla fall. Första stoppet gjorde vi i Lycksele där vi började med ett studiebesök på Hotell Lappland. Ägaren till hotellet berättade lite kort om hotellet, vad dom hade för spabehandlingar, vad man kunde göra där och lite sånt. Jag tyckte det lät jättebra, nästan så att jag blev sugen att fara dit. Men sedan sa han något i stil med att det inte går att anställa några ungdomar för att dom blir så uppstressade och ger upp så lätt nu för tiden. Då sjönk mina positiva tankar om honom direkt. Dessutom blev jag nästan lite avskräckt från hotelljobb. När han hade pratat klart fick vi gå en rundtur med en av dom anställda på hotellet. Hon visade bassängerna, baren, några olika hotellrum och salen där dom brukar ha uppträdanden.  Ett av hotellrummen hon visade var jättestort, det var som en lägenhet. Jag tror att det rummet var på över 100kvm! Efter vi var klara på Hotell Lappland gick vi till lappkåtan och åt. Det var riktigt god mat faktiskt! Jag åt pasta med kyckling. När vi hade ätit klart gick vi såklart till Dollar Store. Där inhandlades handdukar, hattar, godis mm. Vi fortsatte sedan våran bussfärd till Hemavan. Jag sov och lyssnade på musik hela resan så jag tyckte att det gick ganska fort och var hyffsat mysigt. När vi kom fram gick vi nästan direkt till badhuset som vi hade hyrt. Ungefär halva klassen badade i det kalla(vad jag har hört) vattnet. Killarna gjorde allt från bakåtvolter till ryggplask, alla såg ut att ha det ganska roligt. När alla badare var ombytta var det dags för middag. Så vi vandrade till Sibylla där alla fick beställa mat. Men det där stället var då inge vidare kan jag ju säga, det var endast två stycken av oss som fick beställa pizza. Och detta även fast Sibylla hade blivit informerade om att vi skulle komma och äta där. Aja, hur som, så fick vi i oss mat och blev mätta.  Resten av kvällen hade vi fritid och då spelade vi gitarr och sjöng, såg på tv, busade och hade det mysigt.

Dag 2: Klockan 08.00 var det dags för frukost. Det fanns ganska mycket att välja bland så det fanns inget att klaga på runt frukosten tycker jag, bara plus där. Det första vi gjorde på torsdagen var att besöka Gränslös Handel. Där berättade en av ägarna om i stort sätt allt som hänt med deras butik. Hur dom startade den, hur allt går till, varför dom startade den just där, hur dom tänker osv. Det var faktiskt väldigt intressant! Sedan fick vi även gå in och titta lite i affären. När vi var klara där satte vi oss i bussen och åkte till värdshuset för att käka lunch. Där serverades woknudlar och kebab. Jag tycker inte att det var gott! Men jag levde på det goda brödet som också fanns. Efter lite dötid hoppade vi än en gång in i bussen, denna gång för att besöka Tärnabys turistbyrå och Tärna Fjällhotell. På turistbyrån var det en kvinna som pratade, och hon var väldigt lugn och tyst och det gjorde att man inte riktigt orkade lyssna, eller inte jag iallafall. Så det besöket tycker jag inte var så bra. Men när vi sedan kom till fjällhotellet så var det en man som snackade med oss. Och han engagerade oss i det han pratade om, vi fick svara och vara med och tänka. Det gjorde det hela mycket roligare! Och dessutom var han mycket mer framåt och det lät som att han verkligen tyckte att det var roligt att vi kom dit. Så besöket på Tärna Fjällhotell var väldigt bra tycker jag. Direkt efter for vi och besteg ett berg. Det vart väldigt varmt och jag blev andfådd! Men när vi väl kommit upp var det jättefin utsikt, och vi fick ju ändå fika så det vägde helt klart upp det jobbiga. När vi kom tillbaka till vandrarhemmet var det dags för middag. Den åt vi på samma ställe som frukosten, men denna gång var det inte lika bra där! Jag smakade en tugga av maten och det var inte gott kan jag lova. Jag ville spotta ut den, men jag tvingade i mig den för andras trivsel. Dom bjöd som tur var på en god pizzasallad som jag åt istället. På kvällen samlade lärarna ihop hela gänget och vi alla skulle berätta nått om oss själva som dom andra inte visste. Vi fick höra saker som att tejpa upp fiskar på väggen, döda en katt genom att ligga på den osv. Senare på kvällen bastade några och resten av klassen såg på filmen Supersugen.

Dag 3: Direkt efter vi hade fått frukost i magen började vi packa ihop våra saker och städa våra rum. Det gick ganska snabbt och lätt. Sedan hoppade vi in i bussen och hemresan startade. Vi gjorde ett sista stopp i Lycksele där vi snabbt åt lunch och sedan fortsatte vi hem till kära Vännäs.

Jag tycker att det var roligt att fara iväg till Hemavan och jag hade det trevligt! Jag tror även att våran klass har blivit mer sammansvetsad. Det vi sammanfattningsvis fått ut av resan enligt mig är:

• Vi har fått bättre sammanhållning i klassen
  • Vi har lärt oss hur viktigt det är med bemötande
  • Vi har fått höra hur olika företag tänker gällande olika saker
  • Vi har fått sett och upplevt saker